terug|  lesmateriaal
De lesboeken
De iBooks Klas 1, 2 en 3 H/V en bevatten een mix van zowel traditionele als moderne interactieve opdrachten voor de Basisvorming. Het iBook VMBO iPad opdrachten bevat naast veel theorie vele ipad opdrachten. Dit is zeer goed in te zetten om voorkennis te activeren, lesstof te introduceren, lesstof verdieping en leerstof toe te passen in een nieuwe situatie. Ook evaluatie is terug te vinden via een slim kunstdossier widget. Uiteraard kunnen eigen opdrachten bij alle iBooks goed aansluitend toegevoegd worden.

Door te swipen en te klikken kan de leerling op eenvoudige wijze door de beeldende begrippen en tekst heenwerken. Met de daarbij behorende ondersteunende kleuren, afbeeldingen, links, interactieve afbeeldingen, keynotes, filmpjes, widgets, begrippenlijst en toetsjes kunnen de leerlingen de opdrachten zelfstandig maken. Hierdoor kan het ‘flipping the classroom’ principe prima worden ingezet. Leerlingen kunnen in het lokaal meer dan voorheen aan de opdrachten werken, omdat ze de kennis van te voren kunnen opdoen.

Mijn ervaring is dat de eindresultaten naar een hoger niveau zijn getild. Mede door de duidelijke eisen van de opdrachten en extra ondersteund via widget-checklist, ziet elke leerling of de opdracht wel of niet klaar is. Aanbevolen apps zijn direct via links te downloaden in de App Store, gemakkelijker kan het niet.

Geen internet verbinding nodig
iBooks worden op de iPad zelf geïnstalleerd en zijn daarom niet afhankelijk van een wifi verbinding. In geval van wifi onderbreking zijn alleen de links en bij iBook VMBO iPad opdrachten het kunstdossier formulier niet actief maar de uitleg en voorbeelden zijn altijd beschikbaar.

Ik ben begonnen met hele methodes per leerjaar op te zetten. Omdat dit door de vele interactieve mogelijkheden zo enorm groot werd aan mb’s, moest ik de hoofdstukken opdelen in katernen. Aangezien ik vooral voortborduur op de kennis die ervoor was opgedaan, dwong dit mij om het zo te herschrijven dat leerlingen, die een willekeurig hoofdstuk krijgen, geen achterstand zouden ervaren. Elk iBook begint met een hoofdstuk waarbij de interactieve mogelijkheden worden uitgelegd. Vervolgens komt er een hoofdstuk met uitleg en de opdracht. Dit wordt ondersteund met foto’s, linkjes, filmpjes, widgets en keynotes. Naast voorbeelden van kunstenaars zit er ook eigen gemaakt werk in de iBooks verwerkt. Leerlingen kunnen zelf controleren of hun werk voldoet aan de opdracht door een slimme widget waarmee ze afvinken wat ze volgens hen al af hebben op het eind van de opdracht. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met grappige linkjes over het betreffende onderwerp. En met een widget om een foto van het gemaakte werk in het boek te plaatsen naast de verwijzing naar het kunstdossier!

De iBooks kennen een vaste structuur. Daardoor is de indeling duidelijk, opbouwend en herkenbaar aan eigengemaakte iconen. Voor de H/V boeken komt er na de eerste sectie een typische iPad opdracht. Tenslotte komt er een kleine toets waarbij de leerling kan kijken of de aangeleerde stof begrepen is. En als afsluitende sectie komen de gebruikte begrippen terug in een begrippenlijst met uitleg en kleine afbeeldingen.

Bij alle boeken kunnen leerlingen tekst onderstrepen en notities invoegen waar hij/zij dit nodig vindt. Het navigeren door de iBooks gaat snel en gemakkelijk. En omdat dit digitaal is zal de leerstof voortdurend up-to-date worden gehouden. De iBooks werken allesbehalve een boek achter glas. Al klikkend en swipend krijgt de leerling op een hedendaagse manier beeldende vorming aangeboden met betere voorbeelden en afwisselende opdrachten voor het vak. Hierdoor is BeVo helemaal up-to-date!


                                               


Gemakkelijk het cijfer bepalen

Om het nakijken gemakkelijker en sneller te maken zijn hierbij beoordelingenformats beschikbaar. Deze zijn per leerjaar ingedeeld en daarna per hoofdstuk. Natuurlijk kan er altijd naar eigen inzicht beoordeeld worden. Dit zijn formats voor wie ze kan en wil gebruiken. Ze zijn te downloaden, te printen en handmatig in te vullen om tot een cijfer te komen.


         

Download hier beoordelingsformats



Digitaal inleveren

Digitaal werk laten inleveren gaat erg gemakkelijk met een app. zoals: Edmodo of Showbie. Ook kan er vanuit deze apps gemakkelijk werk bekeken, beoordeeld en erop gereageerd worden. Een mogelijkheid is een beoordelingsvel handmatig in te vullen, deze beoordeling te fotograferen en in bijv. Edmodo en Showbie te plaatsen bij de betreffende leerling. Zo kan de beoordeling en eventuele correspondentie niet verloren gaan.



Kunstdossier

Het iBook VMBO iPad opdrachten heeft achterin het boek de mogelijkheid om kunstdossier formulieren in te vullen. De link aan het eind van de opdracht brengt de leerling naar het hoofdstuk Kunstdossier. Er is wel een Internet verbinding voor deze formulieren nodig.

         

Bij het H/V iBooks staat aan het eind van de opdracht, vlakbij de widgets check, staat geschreven dat de leerling het werk of een foto ervan moet bewaren voor het kunstdossier. Dat kan dus een verslag, foto’s , schets of eindwerkstuk zijn. Helaas zijn er nog steeds geen goede (gratis en betaalde) apps om alle informatie en afbeeldingen te bewerken en er een aantrekkelijk kustdossier van te maken op de iPad. Hier volgen mogelijkheden om een kunstdossier bij te houden op de iPad:

  • Het is handig om de leerlingen bij hun fotobibliotheek een map kunstdossier te laten aanmaken om daar de foto’s in op te slaan. (verstandig is het om een reserve kopie in te stellen zodat de foto’s altijd in de iCloud zijn terug te vinden)
  • Bijvoorbeeld Keynote te laten gebruiken om naast afbeeldingen daarin ook tekst te plaatsen. (eventueel kan de tekst gefotografeerd worden en erin worden geplakt)
  • De gratis (beperkte) app Book Creator Free. Deze app kan eenmalig gebruikt worden.
  • Er is ook een betaalde versie voor € 4,99 die meer mogelijkheden biedt.
  • De betaalde app van Showbie biedt de mogelijkheid om werk te archiveren. Als docent zou je deze klassen op actief kunnen laten staan waardoor de leerlingen nog bij hun gemaakte werk kunnen, ook al zitten ze in een andere klas en les van een andere collega.
         

Samenwerken

In de interactieve lesboeken is er een enkele opdracht die als een samenwerkingsopdracht beschreven staat, zoals het maken van een tableau Vivant en de stop-motion. Dat neemt niet weg dat er nooit samen aan een opdracht gewerkt kan worden. De opdrachten zijn bewust voor de individuele leerling geschreven maar het is aan de docent om te bepalen welke opdracht hij/zij geschikt acht om als samenwerkingsopdracht aan te bieden.